söndag 5 april 2009

Tacopaj

O'boy vilken middag vi har ätit idag, åter igen åt jag så jag håller på att spricka och gissa vem som är kocken - jag!!!! Nu kan man ju nästan börja tro att jag älskar att laga mat när jag kommer med andra receptet på samma vecka, men jag tror inte det kommer att upprepas.

Ingredienser (6 portioner)
100 - 150 g smör
2-3 dl vetemjöl (jag har glutenfritt mjöl)
2 msk vatten
1 tsk paprikapulver

Fyllning:
400 - 500 g nötfärs
1 msk smör eller olja
1 - 2 påsar Taco spice mix (Old El Paso)
1 dl vatten
2 dl Creme fraiche, paprika/chili
2 dl Lätt creme fraiche
1 dl Jalapenos (Old El Paso)
250 g coctailtomater
150 g Riven ost, t.ex. texmex, cheddar eller västerbotten (vi hade västerbotten)
1 tsk paprikapulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl, smör och paprikapulver till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en smidig deg. Tryck ut i pajform, ca 30 cm i diameter. Gör några hål i degen med en gaffel. Ställ formen i kylen ca 30 min. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 - 12 min.

Bryn köttfärsen i lite margarin. Tillsätt kryddmix och vatten, låt koka/sjuda på svag värme ca 5 - 15 min eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. Blanda lätt creme fraiche paprika/chili med lätt creme fraiche i en skål. Halvera tomaterna och låt bitarna med jalapenos rinna av. Fyll pajskalet med färs och bred på creme fraiche blandningen. Täck med tomathalvor och jalapenos, strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.
Grädda pajen i mitten av ugnen ca 15 - 25 min eller tills osten smält och fått fin färg.

Vill du ha en lite mildare kryddning (vi tyckte inte det var för starkt, men vi gillar stark mat) kan du minska mängden creme fraiche paprika/chili med 1 dl och öka motsvarande mängd lätt creme fraiche.

Man kan servera den med svalkande gräddfil och krispiga tacochips.

Smaklig måltid!/Carro, kock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar