onsdag 15 april 2009

Solens återkomst...



Vilket underbart väder det har varit här idag! Solen lyser från en knall blå himmel och det riktigt värmer på ansikte och armar, för idag har jag kunnat sitta på bron i bara t-shirt! Det är sant (ja okej då, jag hade byxorna på mig också...)! *ler* Och medan jag satt där på bron kände jag hur inpirationen flödade ikapp med smältvattnet, så i ett vipps hade jag skrivit fyra vårdikter. Här är några smakprov...

Solens varma strålar
värmer min frusna
kropp
Solens energi
väcker mig
ur vinterdvalan
Det känns som
islossning

När solen värmer
kalla kinder
Värmer glädjen
inifrån
Kraften och orken
återvänder
Och genast
blir det lättare
att leva
Förutom att lapa sol har jag som vanligt lekt med datorn i flera timmar och mycket av tiden har jag hämtat inspiration i andras bloggar. Jag har sökt tips på hur jag ska profilera min blogg. Det finns en uppsjö av heminredningsbloggar, den ena finare och vackrare än den andra och då började jag funderat över vad jag tycker om och vad som gör mig glad och den här gången med tanke på heminredning. Jag är nog, liksom när det gäller musik, en riktig "allätare" och kan nog inte säga att jag har en viss stil som jag följer stenhårt, utan jag fastnar för sånt ögat tycker är vackert och som känns "rätt i magen" och varierar i samma takt som humöret och perioder i livet.

Jag kan tycka om den raka och enkla japanska stilen, liksom bara vitt, vitt och vitt men jag måste nog ändå säga att en av mina favoriter trots allt är Gudrun Sjödén, både kläderna och heminredningen. Alla hennes färger och former gör mig varm och glad. Men för att hennes tyger verkligen ska komma till sin rätt tycker jag att det känns viktigt med en neutral grundfärg, som t.ex. vitt för då kan man variera färger och tyger i evighet. Jag har beställt ett par nya köksgardiner från Gudrun Sjödén och jag längtar så att få hjälp att hänga upp dem eftersom jag är rätt så sugen att få se hur det kommer att se ut. Har jag inte fått vårkänslor före dess, så tror jag de kommer då!
Efter mitt utmattningssyndrom gick jag ju en skrivarkurs på nätet som heter "Skriv dig hel." Under kursen fick vi många olika typer av uppgifter och några var bland annat att svara på dessa frågor, snabbt och utan att tänka efter desto mer. Enkla vardagsfrågor som alla kan fundera över emellanåt, man stannar liksom upp och eventuellt hittar man igen sig själv efter vägen…

Jag är så fin när jag...
Jag är väldigt duktig på att...
Jag borde verkligen få mer beröm för att jag...
Som vän är jag bra på att...
Som förälder (om du är förälder) är jag bra på att...
Som hustru/flickvän (om du är det) är jag bra på...
Jag har alltid gillat att...
Som ung ville jag...
Som barn drömde jag om att...
Idag drömmer jag om att...
Det jag mest längtar efter nu för tiden är att...
På julafton brukar jag...
Om sommaren känner jag mig oftast...
Vår släkt är...
När jag är sjuk tycker jag om...
Jag önskar mig...
Jag beundrar...
Det jag skulle vilja få bort ur mitt liv är...
En sida hos mig själv som jag skulle vilja utveckla mer är...
Min kropp är...
Jag blir alldeles varm inuti när...
Jag blir alldeles kall när...
En person som jag gärna skulle vilja lära känna mer är...
Jag skulle helst vilja sluta med att...
Spontant känner jag att det jag vill just nu...
Jag tycker det är skönt att...
Helst skulle jag vilja slippa, men jag är tvungen att...

Kursen med alla olika uppgifter passade mig utmärkt. Och de här frågorna var helt rätt i tiden, eftersom jag vid den tidpunkten bestämt mig för att lära känna, hitta igen och älska mig själv. Efter att genomgått kursen, köpte jag vigselringen eftersom jag godkänt mig själv som äkta hälft! *ler* Nu säger jag tack och hej men det kommer mera i morgon. Ta hand om dig!/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar