lördag 4 april 2009

Drömfångare

Inne på sömn och trötthets spåret passar jag också på att skriva lite om mina drömmar, eftersom drömmar är något som både fascinerar och intresserar mig och upptar mycket av mina tankar. Jag älskar att fundera på betydelsen av mina drömmar och många gånger i livet har de varit starkt förknippade med den situation jag för stunden befunnit mig i. Under min terapi har jag och terapeuten ofta pratat och försökt tolka mina drömmar och det har varit så spännande. Någon gång ska jag gå en riktig drömtydnings kurs, något jag velat göra länge, men inte kommit till skott med!

Många drömmar har varit tydliga som filmer och jag "resonerar" ofta med mig själv om "manuset" och påverkar och styr en dröm i den riktningen jag vill ha den. De är så verkliga att jag ibland har svårt att veta om jag har drömt eller om något hänt i verkligheten. Det händer att jag måste fråga min omgivning om än det ena och än det andra, "har den och den skilt sig" eller har "den och den bytt jobb", för väldigt ofta har jag svårt att skilja på dröm och verklighet.

En del drömmar är återkommande och har följt mig hela livet, jag kan komma till samma platser i olika drömmar och känna att här har jag ju varit förut och vet inte om jag varit där i drömmen eller i verkligheten. Vissa platser är ju självklara och jag är t.ex. ofta tillbaka i vår gamla lägenhet och letar saker, flyttar dit, hittar saker, gör intrång eller renoverar där. Självklart är jag ju jätte ofta på sjukhus eller operationssalar även i mina drömmar och mer än en gång är jag ute och flyger. Jag har också väldigt lätt att komma ihåg drömmar och minns faktiskt flera som jag drömde som barn. Och när jag sover dåligt pga smärta eller dylikt, då kan jag ju berätta om en 7-8 olika drömmar på morgonen när jag vaknar.
Väldigt ofta får jag besök av mina nära och kära som dött och då speciellt av mina två kära vänner som lämnat oss alldeles för tidigt. Skönt nog är de alltid glada, lyckliga och nöjda med tillvaron. Alltså ljusa och positiva drömmar som gör mig varm i hjärtat och glad för att jag återigen får se och vara med dem en stund, men också ledsen när jag inser att det var en dröm och att jag inte träffat dem på riktigt.
Sen är jag lite av en sann drömmare också och detta har hänt mer än en gång! Det är både kusligt och spännande att drömma sann drömmar, beroende på vad det gäller förstås. Ibland händer det att jag blir rädd också, eftersom det kan röra sig om sånt jag inte vill ska hända. Även i vaket tillstånd kan jag känna på mig och ana olika saker innan de har hänt och det kan vara väldigt roligt och praktiskt. Om någon är gravid är t.ex. en sån sak som jag brukar känna på mig innan de själva vet det ens. Jag får liksom bilder i huvudet eller en känsla i kroppen, som en föraning. Men som sagt, skrämmande också eftersom jag vet att jag ofta får rätt även i situationer då jag önskar att jag inte får rätt.

För några år sedan for min mamma, hennes systrar och respektive till Gran Canaria. Vår mormor hade då varit död ett tag och huset i Lovikka stod tomt. En av nätterna när mina föräldrar var bortresta, drömde jag att min mormor ringde till mig. Hon var så fruktansvärt arg och hon svor så som jag aldrig någonsin hört henne svära när hon levde. Hon sa: "här är så s...ans, jä...a kallt, hur kan ni lämna mig här, har ni tänkt att jag ska frysa ihjäl?" Var saker hon sa åt mig i drömmen. När sedan föräldrarna kom hem och åkte upp till huset i Lovikka, hade elementen på övervåningen fryst sönder och vi hade vattenskada i huset!

En annan gång drömde jag att jag ringde min höft proffsdoktors operationskoordinator och frågade hur jag låg till på väntelistan för operationer och det visade sig att jag inte ens fanns med. Jag tog det som en uppmaning och genast när jag jag vaknade ringde jag denna människa och till min förskräckelse var det en sann dröm. Jag fanns inte med trots att jag väntat i mer än två år!!! Dessutom sa hon att leden förmodligen inte ens var beställd, för är den beställd brukar man vara uppsatt på väntelistan. Och det som redan varit så bråttom med att få iväg röntgenbilderna i oktober 2006, eftersom leden skulle beställas och tillverkas.
Två citat om drömmar får avsluta dagens text. "Att tro på sina drömmar är att gå sovande genom livet." eller "Bästa sättet att förverkliga sina drömmar är att vakna." Ta hand om dig och själv ska jag söka jobb som madrass och sängtestare!/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar