tisdag 31 mars 2009

Mera om trötthet...

Igår skrev jag ju om min oförklarliga trötthet som dykt upp igen. Lite senare på kvällen började jag känna av lite "riv" i bröstet igen, så kanske är det ytterligare en lunginflammation på gång. Det kan också hända att jag drabbats av latmask, falskt alarm eller lufttrycksförändring - det är väl bara vänta och se om det blir nå mer av det. Faktiskt känner jag mig lite piggare idag och det kanske beror på att solen skiner och vi har plusgrader, för jag brukar märka av väderomställningar också, både när det gäller grad av smärta och trötthet.

Jag är så pass mycket piggare, även om jag sovit ett par timmar på förmiddagen, att jag och t.o.m. med glädje har orkat bakat med C. Det var väldigt mysigt och roligt - en riktig mor och son stund att "leva" länge på. Trots det tänkte jag fortsätta att skriva lite mer om trötthet. Kanske inte är så intressant för mina "friska" läsare men jag tror mina "sjuka" läsare kan ha nytta av detta.

Jag vill visa utdrag från de elva olika tröttheter som de beskriver på Sjögrens syndroms hemsida, eftersom åtminstone jag tycker att detta också kan stämma överens med oss som har EDS. Jag har förkortat texten och på vissa ställen t.o.m ändrat lite med mina egna ord. Men artikeln i sin helhet hittar man på Sjögrens syndroms hemsida under rubriken Torkarbladet som deras tidning heter.
1. Grundläggande trötthet Det är den inneboende tröttheten, som är med hela tiden även under de bästa dagarna. Den skiljer sig från normal trötthet, för man behöver inte göra något för att bli trött. Det kan finnas ett samband mellan denna trötthet och sänkan. När en förändras, då förändras även den andra. Alla andra typer av trötthet ligger ovanpå denna primära trötthet.
2. Trötthet, som kommer dagen efter Om gränserna överskrids och kroppens signaler ignoreras, slår kroppen tillbaka. Den tröttheten kommer alltid efteråt. Förbrukar man all energi en dag, blir resultatet dagen efter att man är totalt slut...
3. Plötslig trötthet Tröttheten uppträder plötsligt, som en blixt från en klar himmel och den gör att all aktivitet måste avbrytas. Denna trötthet kan komma var som helst, när som helst och är synlig för de i omgivningen som är observanta och vet vilka tecknen är (jag kan gäspa 20 gånger i sträck, ganska synligt alltså).

4. Väderrelaterad trötthet Inte alla har denna speciella förmåga, kan säga att lufttrycket faller eller att en väderfront drar bort. Denna sorts trötthet kan följas av ökande muskel- och ledvärk.
5. ”Smält bly-trötthet” Denna trötthet finns redan när man öppnar ögonen på morgonen. Redan då kan anas att detta kommer att en bli speciellt dålig dag (som min dag igår). Det känns som om någon har hällt smält bly i huvudet och även på armar och ben. Värken i muskler och leder ökar och försök att göra något är som att gå och bära på tunga vikter. Det kan ibland lindra med värme och massage.
6. ”Uppe i varv” trötthet Är en trötthet som kommer av vissa läkemedel, t ex Prednisolon®, för mycket koffein eller för mycket upphetsning. Kroppen är trött men hjärnan fortsätter arbeta och vill inte låta kroppen vila (det känner jag igen från tiden när jag jobbade).
7. Trötthet, som uppträder i ”skov” Denna trötthet är oförutsägbar men innebär en tid av ökad trötthet, som kan pågå i dagar eller veckor. Det kan bero på antingen en ökning i sjukdomsaktiviteten eller en låggradig infektion i kroppen. Extra vila är då nödvändig, men det är inte säkert att bara vilan kommer att lätta på tröttheten eller få den att försvinna.

8. Trötthet relaterad till andra fysiska orsaker Som till exempel förändringar i sköldkörteln eller blodbrist. Då kan det kännas som om man klättrat uppför en backe, trots att man går kvar på plan mark. Den försvinner när de medicinska orsakerna diagnostiserats och behandlats.
9. Trötthet, som ger försämrad koncentration Denna trötthet försvårar tankegången och man är för trött att prata, tänka eller läsa. Den berövar en minnet och innesluter en i en bomullsliknande dimma. Dimman är tät och ogenomskinlig, tills den som genom ett under, löses upp och försvinner.
10. Trötthet orsakad av stress, sorg, ångest eller kanske depression kan leda till en blytung emotionell trötthet lika utmattande som en trötthet orsakad av fysiska orsaker. Stress, oro och depression stör sömnen.

11.Trötthet, som förorsakas av sömnsvårigheter När man har problem både med att somna och att fortsätta sova. Eller vaknar på morgonen och känner det som om de inte sovit en blund. Mycket av det här tycker jag att jag känner igen väldigt väl. Följande mening har jag läst på flera ställen när man beskrivit EDS och autoimuna sjukdomar som t.ex. Sjögrens syndrom, men jag tycker den tål att upprepas även här eftersom den beskriver vår trötthet väldigt bra: "tänk på dessa sjukdomar som en influensa, som aldrig tar slut. Den endast varierar i styrka och intensitet, men försvinner aldrig.” See you!/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar