fredag 27 mars 2009

I tandläkarstolen


Jag vet inte vad som tog åt mig när jag for till tandläkaren igår, måste vara solen och fåglarna som gjorde att det började spritta i gammel kroppen! Jag kände mig på ett strålande humör och blev så fnissig, så hela besöket blev en ganska munter tillställning. Vi småskrattade oss igenom hela undersökningen tandläkaren och jag. Faktiskt riktigt trevligt! *ler*

Det började med att tandläkaren frågade om jag har några besvär. Jag blev alldeles ställd och tyst i några sekunder, för det ska man ju inte fråga mig! Sedan började jag fnissa och svarade att det beror på vad hon menar för besvär, för det är ju allt vad jag har, besvär - hela kroppen full! Då började även hon fnissa och sa att hon i första hand är intresserad av besvären i munnen, som jag fantastiskt och helt otorligt nog inte har några större problem med! Skönt att ha något "lugnare" område på kroppen där jag är hyfsat normal! *ler*

Sen skulle hon röntga mina tänder och varje gång hon bad mig bita fast röntgen plåten, bet jag fast hennes handske också så hon satt fast i min mun! Handskarna var tydligen några nummer för stora. *ler* Jag berättade för tandläkaren och tandsköterskan vad jag och C hittade på för bus med hans tandsköterska en gång när vi var där och då var vi ju tvungen att skratta åt det också. Och sen kom finalen när jag låg tippad i stolen med munnen full av instrument.

Då hörde vi på radio nyheterna om en tandläkare här i stan som tappat en tång och några plattor långt ner i halsen på en patient som sen fick föras till sjukhuset. Då blev det riktigt kört för vår del, vi började tokskratta eftersom hela situationen blev så absurd. Jag menade att det kanske inte är just precis en sån nyhet man vill höra när man själv ligger i tandläkarstolen! Men min tandläkare lovade och bedyrade att det inte var hon iallafall! *ler*

Även den gången när jag skulle till tandsköterskan med C, blev jag på bushumör, vet inte om det är miljön som gör mig så där tokig eller vad det är?! C hade köpt ett par 10 kronors löständer ur en tuggummiautomat och de såg rent ut sagt förskräckliga ut. Varje tandläkares värsta mardröm! De såg ut i stil med dessa men ännu värre, tänderna pekade åt alla håll, det fanns gluggar, var och blod på dem, så en tandborste hade de aldrig sett.

Varken C eller jag är rädd för tandläkaren vilket är skönt och vi brukar surra på med hans tandsköterskan om ditt och datt varje gång vi är dit, vi t.o.m. skickade vykort till henne från Sydafrika. C:s tandsköterska i stan är helt fantastiskt underbart rar och gullig och inte som den första han träffade när vi var på hans allra första tandläkarbesök på området där vi bor.

Den gången hade jag innan pratat med honom om tandtrollen som kommer om man inte är noga med att borsta tänderna varje dag. Tandhygienisten vi träffade den gången när C var "lill liten", var en mycket storvuxen äldre kvinna som var både sträng och bister. Långt ifrån varje småbarnsförälders önskedröm.

Visserligen gick nog besöket ganska bra, för jag minns inga större intermezzon men ändå ylade ungen hela vägen ut på parkeringen att han aaaaaldrig mer ville trääääffa tandtrollet!!! Han hade tydligen fått en del om bakfoten...*ler*

Nåja, tillbaka till historien med löständerna. Som sagt hans underbara tandsköterska är alltså van att vi surrar och pratar hela tiden, men den här gången var C tyst. Jag började allvarligt beklaga mig att vi nu haft stora problem med tänderna, att vi bråkade om tandbostningen varje kväll och att C vägrar öppna munnen.

Tandsköterskan frågade C vad som stod på, vad som hänt - han som alltid brukar ha så fina tänder och vara så duktig. Men C tittade bara tyst och allvarligt på henne utan att svara. Sen bad hon C öppna munnen för henne iallfall och tyckte att det var ju jätte bra att vi kom just den dagen, så fick hon fixa till och hjälpa oss med tänderna.

När hon sedan vände sig mot C höll hon alldeles på att trilla från stolen när hon fick syn på C som nu låg och gapade i stolen, blottandes mardrömständerna (inte de på fotot). Och sen började hon skratta och hon skrattade tills tårarna rann. Hon sa att detta var det roligaste hon varit med om på mycket länge och detta skulle hon absolut berätta om i fikarummet!

På alla år hon jobbat sa hon att hon aldrig hade varit med om något liknande och att vi spelat så bra, att hon verkligen trott vi fått tandborstsproblem helt plötsligt. Sen kom hon på att vi skulle busa med hennes kollega också och vi hörde henne ropa i korridoren att hon behövde hjälp med att hålla en bångstyrig pojke.

En till tandsköterska, som också känner oss, kom in och vi gjorde om buset. Men den här gången gick det inte lika bra, för vi kunde inte hålla oss från att börja skratta. Men även den nya sköterksan tyckte att vi var så roliga. Sköterskorna kom på att vi skulle fota C, för att sedan visa upp skräckfall för blivande tandläkare.

Men tyvärr hittade de ingen kamera. Så här roligt har vi hos tandläkaren och igår gick det mycket bra för jag hade inga hål. Detta firade jag med en stor påse "karra"! Se upp för tandtrollen!/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar