torsdag 4 juni 2009

Terminator Carro

Foto: Stina Törmä

Jaha, så har jag varit i farten igen, snart blir nog min "hemma doktor" tokig på mig! *ler* Min kära mor kom och väckte mig i ottan, åtminstone ottan med mina mått mätt. Då frågade hon om jag fått någon tid på röntgen. Det var verkligen en himmelens tur att hon frågade för det hade jag helt släppt tanken på. Dr. X bad för flera veckor sedan om nya färska bilder inför operationen och jag har hunnit ringa "min" mottagning två gånger tidigare och frågat om röntgen remissen gått iväg vilket den inte gjort de gångerna. Men när koordinatorn på mitt "borta sjukhus" sa att hon tar över allt, släppte jag all planering vilket kändes som en enorm lättnad.

I morgon är det bara en vecka kvar tills vi åker och än är inga röntgen bilder tagna, så återigen kunde jag konstatera att det ALDRIG är läge att själv släppa kontrollen. Ligger inte jag på och frågar, verkar det som om ingenting händer. Det är ju helt otroligt, eller hur?! Jag blir så "irro" att jag får lust att digiutveckla mig till Togemon, en tuff kaktus tjej med röda bokningshandskar. Innan jag ringde koordinatorn, ringde jag först till mitt "hemma sjukhus" för att kolla om remissen hade gått iväg nu då. Tänkte i mitt stilla sinne att kanske Dr. Y ("hemma doktorn") härsknade till när det nu inte blev så att Dr. X ("borta doktorn") kom till min stad och opererade mig. Kanske kände sig dr. Y kränkt och bestämt sig för att när inte dr. X kommer hit och opererar, får han faktiskt ta hand om allt kring mig.

Nu visade det sig, helt otroligt nog, att dr. Y hade fått iväg en remiss till röntgen och att hon dessutom skrivit att önskat röntgendatum var 1/6. Därför blev sköterskan lite fundersam över att jag inte fått komma på röntgen och inte ens fått ett datum än. Till och med hon sa att man kan ju undra om det var 1/6 nästa år som röntgen hade tolkat önskemålet. Så den här gången satt det inte fast på "min" mottagning, utan den här gången hade det fastnat på röntgen. Dagens sjukvård är som en sån där karusell, som man kan se på en del lekplatser. En sån som en vuxen springer upp farten och när föräldern slutar springa, stannar karusellen. Så dagens fundering är; "varför kan inte folk göra det de ska på jobbet, utan att jag behöver lägga mig i och bli gnällig." Det är inget roligt och jag trivs inte med det! Men hade inte jag ringt och kollat idag, hade det kanske inte blivit någon röntgen och i värsta fall ingen operation. För meningen var ju att dr. X skulle få bilderna ett tag innan operationen, för att hinna titta på dem om det behövdes göras kompletteringar, justeringar eller förändringar.

Mor och jag har varit till Blomsterlandet och inhandlat lite vackert till mina krukor. Det blir inte så många krukor i år, eftersom jag inte kommer att kunna sköta om dem själv i sommar. Jag vill inte att blomvattning och liknande ska ligga som ett "måste" på någon annan. Nåja, fint blev det hur som helst och jag ska, så fort de tagit sig lite, komma med bildbevisen. Det blev en mörkt röd Pelargon med blå kant lobelia i den största krukan. En mörkt plommonlila Pelargon och en Marguerita i den lite mindre krukan och till sist en rosa/vit Dahlia i krukan som kommer att vandra mellan bordet och bron, beroende på vädret. Det är alltid lika roligt att få ut lite blommor, då börjar sommaren på något vis.

Hör och häpna, men det blir faktiskt en kort text idag! *ler* C har klagat på att jag inte har tid och mysa med honom på kvällarna, för att jag BARA sitter och skriver. Han älskar när vi ligger och läser tillsammans och det är det vi ska göra ikväll. Dessutom har jag fått lov att börja cykla lite lugnt och försiktigt på min testcykel igen och det har jag också tänkt klämma in före läsningen. Så därför säger jag tack och godnatt och "I'll be back!" Ni som följer mig på facebook kanske har sett att jag, i quizen om vilken skräckmonster jag är, blev terminator. Vilket kanske inte är så långsökt med tanke på allt järnskrot jag har i kroppen och hur jag far fram med den stackars sjukvården! *ler*/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar