tisdag 10 februari 2009

13 Goda råd till dig som fortfarande är frisk!

Som jag kanske berättat är jag mitt i något som jag själv kallar min extreme make-over och i den håller jag inte på med det fin pillerill som de gör på tv utan på mig byter man hela kroppsdelar! Första operationen i min extreme make-over var mitt höftbyte i juni 2006, skoliosoperationen gjordes ju november 2008 och den som jag nu förhoppningsvis bara har kvar, är mitt andra höftbyte som jag förväntar mig ska ske under våren 2009. Men egentligen har ju resan varit längre och började redan när jag föddes, vilket är en helt annan historia (som kanske kommer sen). Vägen fram till min "extreme make-over" var både lång och krokig med många turer både hit och dit. I vanliga fall är jag en mycket positiv person som oftast siktar mot lösningar och inte hänger läpp i onödan men under resan att hitta en ortoped som kände sig både villig och intresserad att operera en så komplicerad person som jag tydligen var, hann jag tappa tålamodet och orken fullständigt, jag hamnade "längst ner i källaren", om ni förstår hur jag menar. Det var under en sådan stund när den sista orken och säkringen brann som jag skrev dessa 13 Goda råd till Dig som fortfarande är frisk!

Då jag är mitt i en mångårig kamp om att få den vård jag som skattebetalare har rätt till, vill jag ge några råd till Er som fortfarande har turen och förmånen att få vara friska! Detta tycker jag är viktigt att Ni känner till och kan tänka på om Ni tvingas, ge er i kast med dagens sjukvård:

1. Börja med att äta god och näringsriktig mat, så Du är fullproppad med energi, kraft och vitaminer, det krävs i striden mot den enorma motståndaren – jätten sjukvården.
2. Spara inte på en liten krämpa och hoppas och tro att Du får den vård Du behöver, den dagen krämpan blir för besvärande för Dig. Tag omedelbar kontakt med sjukvården, för det kommer att ta tid innan Du ens kommer i närheten eller får syn på en av ”vitrockarna”! Om Du inte kan se till att bli elitidrottare, politiker eller allra helst statsminister förstås, för då kan eventuella bak- och sidodörrar öppnas för dig!


3. Börja redan nu förhandla med Din arbetsgivare om flexiblare arbetstider eftersom Du måste ha möjlighet att kunna lägga ner tid på att ringa sjukvården, som tydligen ska vara lättast att få tag på under dagtid. Vilket inte jag alltid har märkt, ibland är det effektivare att bara åka dit och vägra lämna lokalerna innan man har fått bli undersökt! Då många vårdgivare har telefontider som ibland bara varar en timme på för- och eftermiddagen, kommer det att krävas många upprepade försök att komma fram. Det kan också hända att Du kommer att placeras i telefonköer, så sätt Dig skönt och utrusta Dig gärna med en bra bok och en kopp kaffe medan Du väntar, för det kommer att ta tid! Och det är ju synd att slösa de dyrbara semesterdagarna på detta!


4. De flexiblare arbetstiderna kommer också att krävas om och när Du kanske behöver få vård från ett annat läns landsting. För då måste Du vara beredd på att det är Du själv som kommer att få rollen som samordnare. Det blir Din uppgift att fungera som sammanbindande länk och kanske till och med som budbärare mellan de olika vårdgivarna. Gör Du inte det, kan det hända att Du aldrig kommer att få den vård Du behöver. Det är inte heller säkert att de olika landstingen godkänner varandra som vårdgivare och då kan det också vara nödvändigt att redan idag se över försäkringarna och besparingarna för att eventuellt själv kunna bekosta sina behandlingar.


5. Det är också nödvändigt att Du redan idag öppnar ett extra sparkonto och avsätter pengar till de förhöjda telefonräkningarna, ökade portokostnader för skrivna brev och eventuella resekostnader till och från vårdgivarna. Något som Du också kommer att få äran att belastas med, förutom att Du både är sjuk och förlorar arbetsinkomst!

6. Anmäl Dig till ortens alla kurser i Meditation, Yoga och Qigong, lös korsord och Sudoku eftersom det är nödvändigt att hitta sitt inre lugn, öva upp sitt tålamod och sin inre styrka. Detta för att det kanske kommer att ta år innan Du når ditt mål, om Du inte redan är halvdöd förstås. För då kan det hända att Du kommer fram fortare…

7. Utrusta Dig gärna med en Fass, Medicinsk terminologi och gärna också en omfattande Anatomi bok, då det kan hända att det blir Du själv som får efterfråga röntgenbilder provsvar och föreslå diagnoser. Men räkna inte med att Du kan kvittera ut varken läkarlön eller läkarlegitimation och räkna inte heller med att Du kan skicka faktura till landstinget på förlorad arbetsinkomst.
8. Besök arbetsförmedlingen för att ordna med praktikplats hos stadens privatdetektiv, då de kanske kan ha tips och idéer åt Dig hur Du bäst och effektivast lär Dig att snoka, spana och luska fram information.
9. Tag redan idag reda på alla nödvändiga telefonnummer till Socialstyrelsen och patient- och ansvarsnämnderna och förvara dem synligt för Du kan komma att behöva dem. Inventera gärna också bekantskapskretsen för det är ännu bättre om du råkar vara bekant med en jurist som kan hjälpa Dig att föra Din talan och se till att Du får Dina rättigheter!


10. Det är inte heller dumt att köra igång med hård träning, gärna boxning, detta för att vässa armbågarna och knogarna som Du kommer att behöva för att ta dig fram.
11. Glöm inte att före den 15 april anmäla Dig till universitetets kurs i Retorik. Då får Du möjlighet att smörja munlädret och utöka Ditt ordförråd, för ibland händer det faktiskt att orden tryter och det lite grövre språket uppdagas.


12. Är Du inte av egen maskin redan vid det här laget fullständigt uttröttad och nedbruten, håll då gärna en hackad lök framför ögonen och näsan, så att det låter som om Du gråter när Du ringer. Med lite tur kanske det biter på de hårdhudade personer Du möter i andra ändan av luren.
13. Slutligen, se till att få minst åtta timmars sömn per natt, för det är viktigt att Du är utvilad och inte lider brist på sömn. Är sömn en bristvara för Dig, kommer Du att stupa tidigt i striden och bara slita hårt på Dig själv och Din omgivning.

Detta är både ironiskt och kanske lite tillspetsat, men faktiskt ligger det mycket sanning i dessa råd. Själv har jag snart 40 åriga meriter från att vara patient och jag kan med lång och gedigen erfarenhet i min ryggsäck, säga att så som det på många sätt fungerar idag inom sjukvården har det aldrig gjort tidigare! Förr kunde man åtminstone vara säker på att någon administrerade och övervakade ens ärende och såg till att de kontakter som behövde tas togs. Idag hänger allt på en själv och därför måste man vara förbaskat frisk och verbal för att både ha ork, kunskap och kraft att kunna vara sjuk! I vanliga fall brukar jag alltid våga stå för mina ord, men den här gången vill jag inte sätta ut mitt namn av rädsla för att tappa den sköra tråd till vård som jag ändå har fått tag på. För nu börjar jag faktiskt se målet och snart kommer jag FÖRHOPPNINGSVIS att få den efterlängtade vård som jag så väl behöver just nu! Never Surender!


Jag försökte få den publicerad i flera tidningar, men jag lyckades aldrig med det. Kanske var den för ironisk och uppfattades som icke trovärdig men jag kan lova er att många av råden har jag eller någon i min bekantskap varit med om på ett eller annat sätt (sen har jag ju skruvat till det lite, för knorrens skull). Så nu när jag har min egen blogg väljer jag att lägga ut mina 13 goda råd här. För om inte annat visar de att just så här uppriven och desperat var jag i det läget. Nu måste jag ju säga att jag är en bra bit på väg och får underbar vård, bemötande, hjälp och stöttning från mitt "borta sjukhus" som ju blev det sjukhus som tog sig an mig i januari 2006. Så det är med glädje som jag återvänder dit i morgon på ett återbesök, för i proffsens (både läkarnas och den andra personalens) händer känner jag mig 100% säker.
Carro på borta plan!

3 kommentarer:

  1. Underbart!!! Och så sant...
    Kan vi inte publicera den i bladet?

    SvaraRadera
  2. Så sant så sant, och det är så tragiskt att det är så sant. Följer din blog med spänning och sänder dig varma tankar på ängla vingar. Kramar i massor//Från angel

    SvaraRadera