onsdag 7 juli 2010

Med regn utanför mitt fönster...

Mycket kan jag styra och påverka, åtminstone tror jag det enligt M, men dock inte vädrets makter och oj vad trist det är när man hamnar mitt emellan två väderlekar. Som just nu, ryssvärmen bara ligger och trycker på från öst medan Islands lågtryck påverkar oss från väst och ger oss regn utanför mitt fönster. Som tur är verkar det inte vara pintjockt utan ser ut att kunna lätta något under eftermiddagen. Men regnväder påverkar verkligen humöret hos mina familjemedlemmar, som nyss brakade ihop i ett litet åskoväder.

Igår hade vi riktigt härlig sommarvärme men tyvärr försvann den lika snabbt. M började alltså fylla vår stora pool (plastpool som rymmer fler än tre) på gården, vilket tar ett dygn. C var förväntansfull och har vandrat in och ut i samma takt som poolen fylldes och med förhoppningen att snart kunna hoppa i. Nu bar det sig inte bättre än att det började regna idag och då blev C, om möjligt, ännu mer "äggsjuk" och hade helst velat slänga en plastfilt över poolen för att inte vattnet skulle kylas ner medan han ansatte sin far med miljoner frågor och tjat om hur man skulle kunna bevara värmen i vattnet. Till slut tröttnade fadern och brusade upp mot sonen som kom gråtande till sin mor, som som vanligt fick agera medlare! *ler*

Nåja, tur att det är fort överstökat! Nu är de tillsammans på stan och undersöker möjligheter/pris för uppvärmning av vattnet. Vad gör man inte för det där älskade barnet...*ler* För egen del sitter jag inne vid datorn och väntar på solen, tillsammans med Spotify, som är min senaste upptäckt och är hur bra som helst. All min favoritmusik på ett och samma ställe, gratis och helt lagligt utan att behöva lagra det på min hårddisk! Kan verkligen rekommendera det till alla er som ännu inte upptäckt spotify och du skapar användarprofilen och laddar ner gratisversionen på adressen här.

I måndags var jag på sex veckors röntgen och det visade sig, till slut, bli mycket bra besked. Dr. X ringde mig på igår morse och berättade att han kunde se antydan till benbildning på alla sköra och känsliga områden och att läkningen i benet alltså är på rätt väg även om det fortfarande är mycket svagt och skört och jag även fortsättningsvis måste vara MYCKET försiktig. Men han meddelade att jag nu får slänga skenan/ortosen, vilket jag så klart gjorde omedelbart! Så nu hoppas jag av allt jag har att det var sista jobbiga perioden med den tingesten runt min kropp och att detta är den sista bilden vi ser av den! *ler* Även den här gången känner jag mig lite av sköldpadda utan skal men inte riktigt lika mycket som förra gången eftersom jag ju är stabil i höften den här gången.

Jag fick även börja belasta lite på foten, stegmarkera som det kallas. Så mycket som känns bra men inte mer än 10 kg. Men jag fick inte börja töja och böja i knät, eftersom benbrotts risken fortfarande är stor och överhängande om jag gör det. Inte förrän han ger klartecken och när det bildats mer ben, får jag börja böja i knät. Så än får gummigumman känna på hur det känns att vara stelbent! *ler* Som ni säkert räknat ut betyder detta att det inte blir någon extra operation i sommar, åtminstone så här långt. Går benet, Gud förbjude, av, ja då är ju läget något helt annat. Går benet av måste man ju operera och då menar Dr. X att han ska passa på att räta ut benet ytterligare men håller det ihop tänker han försöka låta det vara tills det är dags för märgspiken att bli utdragen vilket blir aktuellt under 2011.

Självklart är jag ju överlycklig om jag slipper opereras, med allt vad det innebär, mitt i sommaren. Både för att M nu har semester och då vill vi ju göra annat än att ligga på sjukhus, men också för att infektionsrisken ju är högre under sommaren. Inte för att jag tror att vi kommer oss så långt i sommar, då jag ju inte är så lätt att "flytta på" trots att jag blivit av med ortosen. Men för det är ju inte sjukhus det stället jag helst vill tillbringa vår semester på, hellre hemma på gården i min baden baden! Ett litet orosmoln har seglat upp på min himmel och det är att ärret som börjat "såsa" igen. Jag tog bort plåstret i fredags och tänkte mig inte för utan smackade på ortosen direkt på ärret utan skydd. Och självklart växer och gror det allsköns "härligheter" i den efter sex veckors konstant användande. Klantigt!

Så nu har distriktssköterskan varit hit och gjort en odling på ärret plus att hon lagt om och gett mig badförbud i några dagar. Trist! För i helgen började jag även att bada med M och C i vårt bubbelbadkar igen och eftersom det är en av våra högtidsstunder vill jag inte så gärna vara utan den! Men samtidigt vill jag ju verkligen INTE ha infektion eller ett krånglande sår heller! För sådana bakterier brukar ha en förmåga att äta sig in och hitta till alla proteser och konstgjort material, vilket ju självklart inte är bra (i värsta fall, kan man då behöva gå in och spola ut eller byta proteser) och dessutom har jag ju massor av sånt material i mig. Så nu är det bara att hålla tummarna att det är falskt alarm eller att det bara är ett invärtes stygn som inte lösts upp och är på väg ut. Jag avvaktar och fortsättning följer...

Nä nu ska jag skynda mig ut medan solen behagar visa sin soliga sida och inte göra som jag gjorde igår, då det var toppen väder, sitta inne och häcka vid datorn och telefonen. Typsikt mig att ha en adminstrationsdag just när vädret är på topp och sen redo för solen, den dagen det regnar! Hm...klantigt, men samtidigt måste jag passa på när orken och lusten infinner sig och nu har jag ju fått allt ringt som behövdes ringas! Lev och må, alla vänner!/Carro i semesterstämning (privata bilder)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar