lördag 4 juli 2009

Quiz mania

Foto: Mikael Törmä
Juli, månaden mitt i sommaren, är här och med det även lite nytt hos mig. Som vanligt ny dikt, nya boktips, nytt musikval, blogglänkar och bakgrund. Under Juni hade jag 774 besökare på min blogg vilket innebär nästan 26 besökare per dag! Vilket är nästan dubbelt så många som när jag startade min blogg i februari och det känns så jätte roligt att så många har hittat till min vrå i data världen. Jag hoppas verkligen att ni kommer att fortsätta att trivas och besöka mig. Även om jag måste medge att jag ligger väldigt lågt på skrivarfronten just nu. Förutom att jag avlastar nacken, beror det också på att maken har semester och då har vi annat för oss än att sitta och höka framför datorn. Men det beror också på att sonen och jag fortfarande "slåss" om min datorn eftersom hans dator har gått sönder. Så just nu är det inte lika självklart att jag har ensamrätt på MIN dator och därför ser jag verkligen fram emot när M tar sig tid att lista ut vad det är för fel på C:s dator. Så jag får sitta precis när jag vill, orkar och kan utan att ha en unge stönande över axeln! *ler*

Jag tycker det är ganska spännande att göra olika personlighetstester och fascineras av hur ofta det stämmer och känns klockrent! Det här testet med 41 personlighetsfrågor hittade jag här: http://se.41q.com/ och resultatet blev:
Min personlighetstyp:
Populära och känsliga, med enastående social kompetens. Utåtriktade och empatiska. Uppriktiga och ärliga i sin strävan att förstå hur andra mår. Tycker i allmänhet inte om att vara ensamma. Ser allt ur ett mänskligt perspektiv och ogillar objektiv analys. Mycket framgångsrika i att hantera relationsproblem och att leda debatter. Vill vara till nytta för andra och sätter troligen andras väl före sitt eget.
Karriärer som skulle kunna passa mig:
Lärare, konsulter, psykologer, socialarbetare, personalvetare, präster, affärsbiträden, säljare, HR-personal, direktörer, eventkoordinatorer, politiker, diplomater, skribenter, skådespelare, designers, hemmafruar/hemmamän, musiker.

Saker som känslig, tycker inte om att vara ensam, ser allt ur ett mänskligt perspektiv, vill vara till nytta för andra och sätter ofta andras väl före mitt eget är saker jag känner igen hos mig själv. Och yrken som jag känt en dragning till och som farit genom mitt huvud är just lärare, konsult, psykolog, socialarbetare, präst, säljare och skribent. Att sedan M menar att jag är urtypen för diplomat, eftersom han anser att jag kan sälja badbyxor till eskimåer och få dem att förstå att det är en livsnödvändig grej för dem, vet jag inte om jag vill kännas vid! *ler*

Ni som följer mig på Facebook kan ju se att jag emellanåt helt flippar ut i en "quiz mania" och jag är förvånad över hur ofta även så svamliga och simpla tester kan stämma väl överens med vem jag är. Här kommer några exempel:
Vem i Barbapapa familjen är du? Barbabok
Vad borde du jobba med egentligen? Social tant (Du har full koll på lagar och regler gällande tvångsomhänder taganden och hur/var/när man skall ge folk pengar. Du ser dig själv som en stor vetenskaplig teoretiker, åtminstone första halvåret efter examen, sen går det på rutin. I personalrummet har du en kaffekopp med texten "Mammas lilla älskling!" på.)
Rätta yrket för dig? Socialt arbete (Du är omtänksam och tycker om kontakt med människor. Du vill hjälpa och ta hand om. Exempel på detta är socialarbetare, personlig assistent, hjälplärare eller något arbete inom vården, till exempel undersköterska.)
Hur mycket tålamod har du? Tålamod är din starka sida! (Man kan vara med dig utan att skämmas och inte vara rädd för att du ska hoppa på någon utan någon anledning. Tips: Du behöver inga tips du är så lugn och du är kompis med alla grannar.)

Vilken muminfigur är du mest lik? Muminmamman (Du är väldigt snäll och omtänksam. Du är någon att lita på och bli inte förvånad om folk kommer till dig för att prata ut.)
Vilken kroppsdel är du? Öra (Du är ett ÖRA! DU har en fantastisk förmåga att lyssna på människor. Troligtvis är du också en ganska fåordig person. Du ser dig inte som universums medelpunkt utan släpper gärna fram andra. På grund av din fantastiska lyssnarförmåga har du samlat på dig otroligt mycket kunskap – dock märks det inte alltid, då du oftast nöjer dig med att hålla det för dig själv snarare än att dela det med andra.
Vilken veckodag är du? Lördag (Du tycker om god mat, att ta det lugnt, se på film och annat mysigt.)
Vilken personlighet är du? Den glade (Du ser alltid livet från den ljusa sidan, även om det ibland kan vara helt mörkt omkring dig. Du ler alltid, och anser att ett gott skratt förlänger livet. Du är ganska irriterande med andra ord.)

Vilket djur liknar du? Sengångare (Är trött ditt andranamn? Du är seg och ligger alltid efter i allt du gör. Att vara sist är inget ovanligt för dig.)
Vilken maträtt är du? Surströmming (Du är en riktig husmansälskare! Mårten Gås, ägg till påsk, Jansson till jul och sill på mmidsommar. Men höjdpunkten på året är surströmmingspremiären! Du struntar i att grannarna klagar utan njuter två fulla burkar på balkongen i ett moln av flugor. Du umgås gärna över en bit mat och ditt roligaste matminne är när ni bjöd några kinesiska turister på kräftor på balkongen på Gran Canaria. För övrigt reser ni gärna till Kanarieholmarna, eller Thailand för där finns det svensk mat att tillgå i varje hörn, då behöver du bara packa kaviartuben!)
Vilken hundras är du? Chinese crested dog/Powder Puff (Du är en grupp 9 som helst inte vill vara ensam och söker närhet och sällskap, då kanske en Chinese crested dog/powder Puff passar dig? Kinesen är som en clown och älskar värme och närhet. De är alltid glada och positiva och hittar alltid på roliga saker. De är pigga utomhus och lugna inomhus. De är väldigt envisa och bör därför tränas i tidig ålder, men mycket godis och beröm ger oftast goda resultat.)

M:s favorit av alla mina quiz är den om Vilken känd brottsling är du? och jag blev Helge Fossmo (Som brottsling är du ganska feg men smart! Eftersom du helst inte utsätter dig för situtioner så att du själv kan åka dit, använder du din övertalnings förmåga till att få andra att göra brotten åt dig. Som sagt, smart men feg!). M fick sig ett gott skratt när han läste detta, för han menade att det stämmer perfekt in på mig och dessutom bäst av alla quiz jag har gjort. Vilket jag inte själv är så säker på, vill helst stryka ett sträck över den...*ler*

Det var det om detta, nu måste jag vila nacken igen. Ha en riktigt skön semester, ni som är lediga. Nu väntar vi bara på solen och värmen igen.../Carro, personlighetstestens mästarinna

1 kommentar:

  1. Vad fin bloggen blev :) Den var ju riktigt fin innan också!

    SvaraRadera