torsdag 5 juli 2012

Den "Flygande tunnan" has landed...


Till slut tycks sommaren ha kommit i alla fall och det behövde vi verkligen efter allt detta blöt- och kall väder.  Nästan så jag skrumpnat ihop till ett russin av allt vatten som trillat från himlen, för att inte tala om mina djupfrysta fingrar och tår...

Nåja, det om detta, nu lyser hur som helst solen och jag sitter faktiskt ute på altanen och bloggar! Inte dumt och något man kan minnas och leva på i vinter...M har börjat sin semester i måndags och efter en dags rastlöst vankande tog han sig an ett projekt vi filat på ett tag, faktiskt ända sedan i påskas men som vi inte riktigt vetat hur vi ska förverkliga.

På vår tomt har vi en grusad rund ring där C:s pool har stått och som vi inte vetat om vi ska så in till gräsmatta igen, då han inte är intresserad av poolen längre eller göra något annat av den. I påskas skottade M fram den grusplanen och där satt vi och eldade alla dagar eftersom vi ändå inte kunde fara någonstans då jag ju trillade dit på en mega lunginflammation. Något vi upptäckte var väldigt mysigt och som passade oss som handen i handsken, ja inte lunginflammationen då utan eldandet på hemmaplan...

Genast föddes idén om en grillplats med tillhörande vindskydd och givetvis ville vi ju behålla den runda formen, vilket var själva problemet. Hur skulle vi göra och få till ett runt vindskydd??!! Något vi klurat och funderat på länge men så innan M gick på semester dök, helt lägligt, tre runda flygplansbågar upp i vår ägo (de kom från ett flygplan på M:s jobb som de monterat ner).

M kom hemskumpandes med dem på släp och ögonen lyste som på ett barn, själv måste jag måste erkänna att jag kände mig aningens mer skeptisk och fundersam. Vad skulle det bliva av dessa månde, något som dessutom inte ser allt för anskrämligt ut mitt i ett radhusområde. Så klart ville jag inte ta död på M.s inspiration och kreativitet, han var så lycklig över sitt projekt. Själv försökte jag knipa käft och bestämde mig för att försöka avvakta och se hur skapelsen blir innan jag uttalar mig. I värsta fall är det ju bara att riva rasket (det sa han själv också)! Men min man har visat sig ha mycket dolda designtalanger...

Nu har själva formen för grillplatsen snart helt tagit form och då blir det dags för bardisk, sittplatser, utrymme för ved, lite inredning, eldstaden och min kvinnliga touch på det hela för att få verket fulländat.Och den känns inte alls anskrämlig, åtminstone tycker inte vi det. Och M är lycklig och tycker att hans idé var ett genidrag och är han nöjd är jag det också. Han håller på att skapa oss en liten oas mitt i alltihop bland alla radhus. Och där ska vi sitta och elda till långt in på hösten är det tänkt. Visst ser ni framför oss hur mysigt vi kommer ha i höstmörkret med en liten brasa att värma oss vid...









I övrigt händer det inte så mycket just nu, jag har bestämt mig för att ta lite semester från all sjukvård och lagt allt ringande och stridande på hyllan. Men jag har redan börjat knåpa på en "Att ringa" lista som jag får ta mig an när M har börjat jobba igen...Allt ligger liksom vilande just nu, även som sjukskriven behöver man semester och den skillnaden försöker jag skapa genom att ha en blank kalender...

Det som är roligt är att en del bitar faktiskt har börjat ramla på plats. Vi har nämligen fått beviljat och ja till bostadsanpassningen, vilket innebär att vi börjar handikappanpassa vårt blåa kök efter sommaren! Jiiiihaaa! Så förnärvarande ligger det buntvis med broschyrer över köksluckor, kakel och bänkskivor på vårt köksbord. Ett riktigt härligt och roligt beslutsarbete pågår med andra ord, även om det är många beslut att fatta. Vilken kran ska vi ha, hur ska kaklet se ut, vilka skåpluckor ska vi välja och vilken ska vara en tongivande färgen...

En annan positiv sak som hänt är att jag också fått beviljat en utomlänsremiss till Endometrioscentrum i Uppsala och inte behövde jag kriga så vidare värst mycket heller för att få den. Skönt! Det som krävdes var ett aningens stramt och strängt brev till lilla verksamhetschefen på gyn på mitt "hemmasjukhus", så var den saken biff! Jag hotade med lite paragrafer och annat smått och gott och jag tror faktiskt inte lilla verksamhetschefen kunde annat än skicka remissen när jag väl var klar med henne. Igår kom en bekräftelse på att remissen inkommit till Uppsala. HURRA!!
Härom kvällen hittade jag en kille som skriver musik om sin EDS, vilket jag tyckte var lite små roligt och ett nytt grepp. Därför får ni länkarna till bandets låtlista på ReverbNation och en artikel om bandet Hats off Gentlemen It's adequate. Jag skickar även med er länkar till duktiga Inte bara sjuk som skriver om EDS. På hemsidan finns även en medlemslista där man kan registrera sig och också få tillgång till anda EDS:are i ens närhet. Inte bara sjuk har också ett samarbete med en doktor med intresse för EDS, Hypermobilitet heter sidan, och även den länken får ni i dag. På återhörande!/Carro...i väntan på den "Flygande tunnan". (Googlade och privata bilder) 

Jo just det ja, det var en sak till...Så här bra som jag mår just nu har jag inte mått på evigheter, känns som om jag äntligen kommit ovan ytan först nu under det här året och det både lever och njuter jag av!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar