måndag 20 juli 2009

Kärleken till en spikmatta!


Läste precis i Aftonbladet om allt hallå kring spikmattan. Att den är en stor bluff och inte alls botar sjukdomar, att upphovs mannen egentligen inte är upphovsmannen och att den inte borde få kallas spikmatta eftersom den inte består av spikar utan ett gäng plastpiggar. Självklart är det jätte bra och viktigt att vilseledande reklam tas tillbaka och att en människa som far med osanning får stå till svars. Just för att jag tror det är lätt hänt att människor med sjukdomar "faller för" just den sortens reklam som framfördes kring spikmattan. För lider man av sjukdom, smärta och annat elände är det ju självklart att man gör allt man kan för att desperat försöka hitta bot och lindring i sin situation. Därför blir jag lika irriterad när jag läser en blogg där man hånar folk som köpt en spikmatta och kallar dem för lättlurade och flummiga. Det tycker jag är lika lågt som vilseledande reklam...

Man kan ju inte utgå från att alla som köpt en matta är imbecilla och knepiga och därmed låtit sig dras med i den allmänna flumvågen kring spikmattan. Jag är övertygad om att så gott som varje kotte har burit en liten bit skeptisism inombords och varit tveksamma om detta verkligen kan fungera. Varför skulle en så enkel uppfinning bota sådant som den vanliga sjukvården går bet på?! Så tänkte även jag! Kan verkligen alla dessa 6000 piggar bota mina artroser och ryggskott?! Synd att jag inte visste det innan jag lät ortopedarna börja skära i mig!! Tänk vad mycket pengar och besvär det hade besparat både mig och samhället i så fall!! *ler*

Nä, självklart har jag inte trott det! För inte ens den bästa spikmattan i världen hade kunnat hela min höft som såg ut som en stenkross eller fixa till min rygg som var lika krokig som en serpentinväg i Alperna. Men däremot har den get lindring och avslappning, vilket i sin tur har gjort att jag har lyckats härda ut under min onormalt långa väntan på mina operationer! Och DET har varit värt de få hundra lappar jag satsade på min matta, som jag köpte redan i september förra året. Man måste ju naturligtvis ta allt med en nypa salt och behålla sitt kritiska tänkande till allt här i livet men samtidigt brukar jag säga: "man behöver inte kunna förklara allt och fungerar det och man får hjälp är det ju bra med det!" Alla blir saliga på sin tro, heter det väl...

Jag har använt min matta så gott som varje dag sen jag köpte den och jag kan tala om att jag inte skulle ha sovit en blund en enda natt sedan dess, om jag inte haft den. Jag har aldrig trott att den skulle bota min grund- sjukdom, EDS (Ehlers Danlos syndrom) utan bara använt den med tanke på smärtlindring, avslappning och förbättrad sömn, vilket jag tycker den fungerar utmärkt till. Plastpiggarna stimulerar oxyticin (må bra) hormonet, ökar blodcirkulationen och därför misstänker jag att den liknar tanken med akupressuren.

För sjukdomen EDS finns det inte någon bot, utan är något jag fötts med och som jag får dras med under alla mina år här på jorden. Den sjukdomen är en systemsjukdom som beror på ett sjukligt kollagen som i sin tur innebär defekt bindväv som bl.a. kan medföra mycket värk, låsningar, artroser, luxationer m.m. m.m. Problemområdena är många och varierar lika ofta och mycket som vädret denna sommar. Därmed är den ingen "rolig" sjukdom att leva med, lika lite som vilken annan sjukdom som helst. Och därför är det inte så konstigt om man försöker göra allt man kan för att underlätta livssituationen och göra tillvaron så hanterbar som möjligt för sig.

Själv är jag ganska öppen och nyfiken på "nymodigheter" och vid denna "höga" ålder kan jag tala om att jag provat det mesta i smärtlindringsväg, t.ex. mediciner, basal kropps- kännedom, TENS, massage, healing, ackupunktur, homeopati och nu också spikmatta. Jag har tagit det bästa och gottatste ur alla dessa "religioner" och kokat en salig soppa på det. En soppa som enligt mig, hjälper och passar min värk och smärta på bästa sätt. Trots dessa nymodigheter känner jag mig inte dum och lättlurad utan snarare "gatsmart" som är så pass lyhörd att jag kan släppa in nya teorier och "religioner" och blanda det med den gamla hederliga medicinska tron med avsikt att höja livskvalittén för mig själv. Det tycker jag är att ta ansvar för sin situation och sin sjukdom!

Men självklart är jag pigg på att byta situation med den person som skrev på bloggen som irriterade mig. För naturligtvis vill även jag, och jag kan nog också tala för mina "medsjuka", gärna slippa att desperat leta sätt att överleva på och istället få den till synes bekymmerslösa tillvaro som den personen verkar ha! Men däremot vill jag inte ha den personens nedvärderande och trångsynta syn på hur andra människor löser sina problem. Utan jag trivs ganska bra med min öppenhet mot"nymodigheter", är stolt över att jag är en person som försöker ta hand om mina problem och att jag har en hyfsat ödmjuk syn på mina medmänniskor! *ler*/Carro, en spikmattefantast och det står jag för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar